tirsdag 18. oktober 2011

Oppskrift på LEFSER!!





 Lefse baking fikk jeg først lære og erfare da jeg kom inn i min Manns familie. Der var det en bestemt og tøff dame som ravet 174 cm over bakken og som ikke tålte at du ikke kunne jobbe!!!
Dette var min manns Bestemor, «Bestemor Ding Dong» som de kalte henne fordi hun slo i en «Ding Dong» når maten var klar ;O)
Første gangen jeg treffer Bestemor, får jeg et vurderende blikk, en del spørsmål, og så litt oppgaver som må gjøres. Så fikk jeg klar beskjed etter en stund, om at jeg var et realt kvinnfolk som viste hvordan man skulle jobbe. Hmmm! det var et stort komplement fra denne kvinnen, så jeg måtte trekke litt på smile båndet. For jeg kjente jo at hennes direkte tale, falt meg i smak. Men jeg kjente og at jeg ikke kunne tenke meg å være hennes fiende ;O) Nå har det seg slik, at jeg så vidt rakk å bli kjent med denne Bestemoren før hun blir syk, og noen år senere dør i en alder av nesten 90 år. Min svigermor spør om jeg har lyst til å lære meg å lage lefser, da ingen andre i familien her viste noe interesse for det. Jeg var ikke sen om å si JA til denne erfaringen. Vi tok hennes mors, «Bestemor», sin oppskrift, som Bestemor har brukt i mange år. Hun satt i et eldhus og bakte lefser for venner og bekjente i flere år. Jeg tror alle kjente til de gode lefsene til "Bestemor Ding Dong" ;O)
Med god veiledning av min Svigermor, kom vi i land med noen FANTASTISKE LEFSER.... Dette gav mersmak, og har nå gjort til, at vi nesten vært år før Jul, lager Fantastisk gode lefser til hele familien og venner Alle gleder seg til å få en liten pakke som er pakket inn i gråpapir med rød sløyfe..


Ja, for hva er nå det mon tro?? 
;O)

 

Vi har mikset og trikset litt, da jeg har barn som ikke skal ha mel eller sukker i perioder....
Så om du er interessert i å lage lefser på et annet vis, kan jeg skrive om det i et annet innlegg. Bare si ifra om du ønsker det. Her skal du få oppskrift på hvordan vi gjorde det etter Bestemor, og hvordan vi gikk frem;O)

"Bestemors" Lefser 
laget av Svigermor og Meg ;O)

1 L Melk
200 g Smør
2 kg Hvetemel
3 Egg

Til å smøre lefsene:
750g Mykt Smør
500g Sukker
Røres godt sammen med en mikser


Melken skal varmes opp og smøret smeltes i. Dette skal ikke koke, men røres i med en tre sleiv til alt er smeltet sammen og du ser det er på kokepunktet. Litt av den kalde melken beholder du, for at du kan røre inn eggene slik at de ikke skiller seg når de kommer i den varme melken. Ha hvetemel og resten av melken med eggene i og rør godt sammen. (dette er varmt og må være varmt ;O/)

Deigen skal være fast og god. Viktig at du legger et rent klede over, slik at deigen holder seg noenlunde varm. Ta så ca. 50 eller 100g deig, kommer an på hvor stor takke du har, og kjevl den ut på en rund plate, på størrelse med din takke, og kjevle den så tynn som mulig. Bruk mel til hjelp så den ikke setter seg fast. Snu slik at du får den så rundt som mulig.
Stekes på en ikke for varm takke. Gylden og fin og legges i vått handkle. Når den er myk og fin, tar du å smører halve lefsen med smør og sukker ( se oppskrift) bretter over helt og smører kun halve lefsen, når den ser ut som en halv måne. Bretter den igjen, og klipper om det er behov for det, i kantene slik at det blir en fin og rundt kant...å så får du smake på biten som blir liggende igjen på borde... DET ER KOS!!!!
Lykke til, jeg lover at dette blir godt.
Personlig liker jeg å gjøre dette sammen med min Svigermor, da det er lettere å være to. Og så er hun så dyktig ;O)

    



Se på de fine bildene jeg har tatt av min Svigermor når hun demonstrerer på gamle Porsgrunn Bymuseum sammen med min Datter ;O)
Er det ikke fint?

MineBlom




Lev Landlig vil i neste Jule nr. ha flere bilder og oppskrift på lefsebaking. 



9 kommentarer:

  1. Hei kjære Birgitte.
    Tusen takk for fantastiske bilder av familien, og ikke minst at du tar frem lefsebakingen etter bestemor. Dette bringer mange minner, bestemor i elhuset og kling var en årlig tradisjon:-)

    Klem fra Elin

    SvarSlett
  2. Så hyggelig stemning det var er inne på bloggen din;) og takk for at du la igjen en hilsen. Nå har jeg forandret på min give away, så om du vil delta er du hjertelig velkommen å dele bloggen min med dine følgere, skriv bare om det på min blogg at du har gjort det ! Lykke til

    SvarSlett
  3. Så bra at du likte det Elin ;O)))
    Hyggelig med tilbakemelding!
    Kom innom så skal du snart få smake ;O)))
    B

    SvarSlett
  4. Så vakre bilder du tar, rene Julebilde !

    SvarSlett
  5. Hei Birgitte!
    Takk for en fantastisk blogg! Bildene er veldig vakker og jeg skal prøve oppskriften :-) jeg er ikke norsk (jeg lærer norsk i tyskland for morsomsskyld!) og jeg har ennå ikke lagt lefsa!!
    Morgan

    SvarSlett
  6. Kann en ha sukker i de?

    SvarSlett
  7. Mener du sukker i selve lefsene, er det så absolutt ikke behov for det.
    De blir mer en søte nok når du smører lefsene med smør og sukker ;O)
    De er utrolig gode!
    Lykke til ;O)
    Birgitte

    SvarSlett
  8. Kjempekoslig å stikke innom på denne bloggen ,flotte bilder :o) Herved lagt under favoritter .Skal prøve ut oppskriften gleder meg allerede.

    Mvh Sol

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig tillbakemelding å få ;O) Tusen Takk ;O)

      Slett

Takk for hilsen !
Det er så hyggelig at du legger igjen noen ord ;O)